6-А клас

13.04.21

                    Тема: Хто започаткував наукові дослідження історії України

Мета: ознайомити з діяльністю відомих істориків України: Д. Яворницьког, М. Грушевського, Н. Василенко- Полонської; ознайомити з їх працями з історії України; формувати вміння працювати з підручником, виділяти головне; формувати інформаційну компетентність; виховувати інтерес до історії Батьківщини.

І.Вивчення нового матеріалу.

1. Засновники української історичної науки.

Опрацювати пункт 1 п.26, почати заповнювати таблицю

   Прізвище, ім’я історика

               Хто ця особа

             Назва праці,

   про що вона розповідає

Наприклад

 

Михайло Максимович

 

 

Вчений-природознавець,історик, письменник

 

 

Збірка українських народних пісень, віршований переклад «Слова о полку Ігоревім»

2. Михайло Грушевський.

Опрацювати пункт 2 п.26, продовжити заповнення таблиці

3. Наталія Полонська-Василенко.

ДЗ п.26, заповнити таблицю.

06.04.21 

                                     Тема: Наукове та художнє слово про минуле.

Мета: визначити основні риси наукового та художнього стилю, встановити різницю між ними; формувати вміння працювати з історичними документами, порівнювати, вчитися елементам  історичного дослідження; виховувати інтерес до історії України; формувати логічну, інформаційну компетентності.

І. По домашньому завданню пропоную пройти тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1635562

 ІІ.  Вивчення нового матеріалу. 

  1. Якими бувають історичні оповіді.

Мотивація навчальної діяльності 

Історія завжди викликала жвавий інтерес не лише в науковців, а й у звичайних людей. Тому історію «пишуть» багато людей. Однак твори на історичну тематику значно різняться. Одні, написані науковцями, насичені складними поняттями, численними фактами, супроводжуються спеціальними позначками й оформлені за встановленими в науковому товаристві правилами. А от коли до написання історії беруться митці: письменники, художники, історія перетворюється в захопливу розповідь з яскравими деталями. У мистецьких творах історія нібито «оживає».

2. Наукоий та художній стилі.

   Робота з термінами:
Художній стиль є засобом художнього слова через систему образів художній стиль впливає на розум, почуття та волю читачів, формує їхні ідейні переконання, моральні якості й естетичні смаки.
               Образність відрізняє художній стиль від решти стилів. Мова художньої літератури характеризується виключним багатством лексики і фразеології. У художні твори вводяться історизми, архаїзми, діалектизми, елементи просторіччя, навіть жаргонізми. Для передачі думки використовуються різноманітні художні засоби (епітети, метафори, порівняння, символи тощо).
Науковий стиль
            Основна функція наукового стилю — повідомлення. Твори, написані в цьому стилі, містять наукову інформацію, тому до нього ставляться жорсткі вимоги в дотриманні норм. Сфера застосування наукового стилю — наукові й науково-технічні праці, призначені для спеціалістів, підручники для вищих шкіл. Основне призначення стилю — викладення наслідків дослідження про людину, суспільство, явища природи, обґрунтування гіпотез, доведення істинності теорій, класифікація й систематизація знань, роз’яснення явищ, збудження інтелекту читача для їх осмислення. Основні ознаки наукового стилю: ясність і предметність тлумачень, логічна послідовність і доказовість викладу, узагальненість понять і явищ, об’єктивний аналіз, точність і лаконічність висловлювань, аргументація та переконливість тверджень. Головна ознака наукового стилю — термінологічність. Навколишній світ описується через терміни.

 Опрацювавши науковий та художній стилі, визначте їх основні ознаки та складіть порівняльну таблицю

             Ознаки наукового стилю

             Ознаки художнього стилюго стилю

 Наприклад:

містить наукову інформацію


     засіб художнього слова

3. Робота з історичними та художніми джерелами

М. Грушевський. Історія України-Руси. Том I. Розділ VIII. Стор. 4.

Князь Святослав првив у 964 - 972 рр.. Святослав належить до найбільш виразних і  фіґур між давніми руськими князями.  Роль князя — правителя, голови держави зовсїм сходить на другий плян перед войовничим ватажком. Се чистий запорожець на київськім столі, і він прегарно схарактеризований з сього боку в класичнім тексті нашого літопису: «Коли князь Святослав виріс і став чоловіком, почав збирати богато хоробрих вояків, бо й сам був хоробрий і легкий, ходив як пард і богато воював. Не возив за собою возів, ні казана, не варив м’яса, але нарізавши тоненько чи конину, чи звірину, чи воловину, пік на углях і так їв; не мав і шатра, а підстилав на спання конячу опону, а в голові сідло, і такі ж були й його вояки. А як ішов на котрий край, сповіщав наперед: «іду на вас!»

Семен Скляренко «Святослав»

«…Доки княгиня Ольга була в дорозi, на Київському столi з її волi мусив сидiти вiн, Святослав, син Iгорiв. Вiн дiяв так, як велiв покон: прокидався до схiд сонця, вмивався холодною водою, одягався, накидав на плечi червоне, iз золотою оторочкою корзно, взував червонi, з довгими, загнутими носками хзовi чоботи, клав на голову хутряну шапку iз дорогим камiнням, а на шию чiпляв золоту княжу гривну.

Коли княжич виходив iз своєї свiтлицi, минав Золоту палату й спускався сходами в сiни, там на нього вже ждали Свенельд, воєводи, бояри, брат Улiб, на ганку й у дворі бiля терема чулись голоси тiунiв, гiнцiв земель, огнищан.

Проте княжич Святослав одразу не виходив до них, прямував до стравницi. Слiдом за ним iшли Улiб, Свенельд, воєводи, бояри. У стравницi, як годилось, Святослав клав жертву, всi мовчки ждали, поки її приймуть боги, а потiм сiдали до столу. …»

«…Мов вiтер, мов грiм, що котиться i все пiдсилюється в безмов'ї, мчали в полi вої княжича Святослава, а попереду летiв вiн сам — рiшучий, дужий, безжальний. I вони здоганяли орду, стикалися з нею, рубались, одбивали своїх людей, гнали хижаків далеко в поле, нищили, вбивали. I це княжич робив охоче, любо, бо захищав рiдну землю, людей її. …»

 


                                          Практичне завдання ( виконати письмово)

1.           Прочитайте та порівняйте тексти, назвіть, що в цих текстах спільного, а що -  відмінного?

2.          Як ви зрозуміли, який з текстів науковий, а який художній?

3.           Визначте про який період історії  йдеться?

2.          За допомогою яких слів текстів можна впізнати епоху, події якої описано? 

Я       Яким перед вами постає князь Святослав ?          

         ІІІ. Підведення підсумків.  Д/З Опрацювати матеріал уроку та  письмові завдання, виконати тест за посиланням.  Бажаю успіхів.

Б

Д


          05.01.21

                                 Тема: Княжа Русь - Україна в пам'ятках історії

1. Опрацювати  параграф 18 пункт 1 

2. Переглянути відео  

Д/з параграф 18 пункт 1, дата хрещення Русі, письмово дати відповідь "За що князя  Ярослава прозвали Мудрий?"



Практична робота ( вчимося працювати з картою)

На карті червоними літерами написані назви східносов'янських  племен;

 великими чорними літерами -  назви держав( Візантійська імперія ); 
міста позначені білими кружечками; 
походи - стрілками; 
території держав - різними кольрами.

                                                                   Завдання 

1.Яким кольром зображена територія Русі- України

2. Запишіть назви держав, які були розташовані на кордонах з Русю- Україною

3. Запишіть назви східносов'янських  племен, які не ввійшли до кордонів Русі- України

4. Запишіть назви держав, на які ходив в походи князь Святослав

5. Запишіть назву міста, яке зруйнувала княгиня Ольга в 946 році

6. Яким кольром показані території, приєднані князем Святославом

7. На берегах якої річки загинув князь Святослав

Д/з опрацювати п.6, в зошиті виконати письмові завдання по конспекту уроку і практичну роботу. Записуємо "Практична робота", ставимо номер питання і даємо відповіді. Висилаємо фото всіх завдань в зошиті у Viber або Телеграм. 

Бажаю успіху. 

 27.10.20 р.

Тема: Історія України та Європи на шкалі часу.

Хід уроку

І. Культурні епохи історії.

Розгляньте схему "Культурні епохи історії" на стор.20 підручника та запишіть їх на лінії часу в зошиті. 

Далі, по конспекту уроку, ви в зошиті записуєте культурну епоху та назву народу, який в той час жив на Україні. Приклад: первісне суспільство - трипільці

ІІ. Первісне суспільство.
Первісні людииа на території України з'явилися близько 1 млн. років тому. Вони займалися збиральництвом (збирали ягоди, гриби, коріння, трави ) та полюванням.

В період  ІV - ІІІ тис. до н. е. на території сучасної України жили племена Трипільської культури.
Трипільці займалися землоробством, скотарством, гончарством (виготовлення посуду з глини).

ІІІ. Античність. 

Занотувати в зошиті 1 речення пункту № 3 стор. 21
На території України Античністі жили племена скіфів. Скіфи були войовничим народом, займалися скотарством. Своїх царів скіфи хоронили в курганах. Під час розкопок яких було
знайдено багато прикрас, предметів побуту скіфів. 

ІV. Середні віки.

Опрацюйте пункт № 4 стор. 22, визначте та запишіть, які держави існували на території сучасної України в Середні віки.

V. Новий час.

Опрацюйте пункт № 5 стор. 23-24, визначте та запишіть коротко, які основні події відбувалися в Україні в Новий час.

Д/з Опрацюйте параграф 3, виконайте письмово завдання № 2 стор. 26. Розташуйте хмаринки в хронологічній послідовності і виправте помилки в хмаринках.

Роботи можна висилати в Телеграм або Viber, термін сдачі до наступного уроку.

Пропоную переглянути



Коментарі